Στον περσινό κύκλο σεμιναρίων εγκαινίασα την ενότητα της «Κινηματογραφικής Αποτύπωσης Εικόνας», η οποία σκοπό είχε την εισαγωγή στις βασικές αρχές της φωτογραφικής απεικόνισης στον κινηματογράφο, συγκριτικά με τη στατική εικόνα. Το ζωηρό ενδιαφέρον των μαθητών μου για το έργο του υπεύθυνου φωτογραφίας σε μία ταινία και η αποτελεσματικότητα του τρόπου αυτού μάθησης σημαντικών εννοιών της τέχνης της φωτογραφίας, με ώθησαν να επαναλάβω το σκεπτικό αυτό σε ένα από τα πρόσφατα μαθήματα με τη φετινή τάξη των σεμιναρίων.
Αφού επέλεξα μία ταινία με ιδιαίτερο φωτογραφικό ενδιαφέρον, μετέτρεψα τη gallery μου σε μία ιδιωτική αίθουσα σινεμά, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο προτζέκτορα και οθόνη προβολής. Ζήτησα, λοιπόν, από τα μέλη της ομάδας να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή, κατά τη διάρκεια της προβολής, στα κυριότερα σημεία που αφορούν στη δουλειά ενός φωτογράφου, δηλαδή στο κινηματογραφικό φως, το κάδρο, τη φωτογραφική σύνθεση και τον τρόπο που η εναλλαγή των εικόνων χρησιμοποιείται ως αφηγηματική και αισθητική μέθοδος σε μία ταινία.
Αν και αρχικά ίσως να φαίνεται πιο δύσκολο να επικεντρώσει κανείς σε συγκεκριμένα σημεία μιας κινούμενης εικόνας, η εκφραστική δύναμη ορισμένων φωτογραφιών βοήθησε τους μαθητές μου να κατανοήσουν τον υποστηρικτικό ρόλο της φωτογραφίας στην κινηματογραφική αφήγηση και τη διαφορά που δημιουργεί στο τελικό αποτέλεσμα ο προσεγμένος φωτισμός και η επιμέλεια του κάδρου.
Η φωτογραφία αποτυπώνει την πραγματικότητα όπως την εκλαμβάνει ο παρατηρητής της και αυτό είναι ένα μήνυμα που μεταδίδεται πιο εύκολα μέσα από την κινηματογραφική εικόνα, η οποία συνοδεύεται από ένα σενάριο. Το σκεπτικό αυτό θέλησα να μεταδώσω στους μαθητές μου, ώστε η προετοιμασία και η παραμετροποίηση της φωτογραφικής μηχανής τους πριν από κάθε λήψη να εξυπηρετεί τον σκοπό της αφήγησης μιας φωτογραφικής ιστορίας μέσα από την υποκειμενική τους ματιά.
Ήταν για εμένα ιδιαίτερα ευχάριστο να διαπιστώσω, κατά τη διάρκεια της συζήτησης που ακολούθησε την προβολή της ταινίας, πως οι μαθητές μου είναι σε θέση να κατανοήσουν και να κάνουν παρατηρήσεις σχετικά με τα νοήματα που προκύπτουν από την ερμηνεία ενός κάδρου, τη σύνθεση των φωτογραφικών πλάνων και τη σύνθεση του φωτισμού. Αυτό μου δίνει ένα επιπλέον κίνητρο να ανεβάσω τον πήχυ και να ετοιμάσω νέες προκλήσεις για τα επόμενα σεμινάρια.