Ένα από τα θέματα που καλείται συχνά ένας φωτογράφος να διαχειριστεί, είναι αυτό των σκιών που δημιουργούνται επάνω σε μικρές ή μεγάλες επιφάνειες από φυσικό ή τεχνητό φως. Κάποιες φορές μία σκιά μπορεί να καταστρέψει το φωτογραφικό αποτέλεσμα, ενώ άλλες να το απογειώσει, δίνοντας ένα καλλιτεχνικό ύφος. Την ικανότητα των μαθητών μου να διαχειριστούν ένα θέμα επενδύοντας στη δύναμη των σκιών των αντικειμένων, όταν αυτές αποτυπώνονται από την κατάλληλη γωνία λήψης, θέλησα να εξετάσω δίνοντάς τους ένα project του εσωτερικού μας διαγωνισμού για αυτόν τον μήνα με τον γενικό τίτλο «Σκιές».
Έχοντας ασχοληθεί αρκετά στα σεμινάρια με τα είδη των σκιωδών ειδώλων που μπορούν να εντοπιστούν από ένα εκπαιδευμένο φωτογραφικό μάτι, με χαροποίησε ιδιαίτερα που είδα στα ποικιλία προσέγγισης. Ανάμεσα στα καλύτερα καρέ ξεχώριζαν κάποια που έδιναν βαρύτητα στη γεωμετρικότητα των σχημάτων που δημιουργούνται καθώς το φως του ήλιου αγκαλιάζει αρχιτεκτονικές κατασκευές, κι άλλα που εστίαζαν σε λεπτομέρειες σκιών μικρών αντικειμένων ή και φυσικών δημιουργημάτων με πιο αφηρημένο σχήμα. Από την άποψη των φωτεινών πηγών, διαπίστωσα την ικανότητα των φωτογράφων να αξιοποιήσουν τόσο το φυσικό όσο και το τεχνητό φως, αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες που προκύπτουν σε καθεμία από τις δύο περιπτώσεις.
Μέσα από τις φωτογραφίες τους, τα μέλη της ομάδας των σεμιναρίων κατάφεραν να επικοινωνήσουν το μήνυμα ότι οι σκιές, πολλές φορές, έχουν μεγαλύτερη αφηγηματική δύναμη από την άμεση απεικόνιση ενός θέματος. Έτσι, τα θέματά τους επικεντρώθηκαν άλλοτε στις γραμμές που δημιουργούνται σε ένα αστικό τοπίο, παραπέμποντας υπαινικτικά σε γνώριμα σημεία της πόλης, άλλοτε σε σχηματισμούς που προκύπτουν από τις σκιές αντικειμένων στον τοίχο, δίνοντας την αίσθηση της μεγέθυνσής τους, όταν προβάλλονται πάνω σε μεγάλες επιφάνειες. Ασπρόμαυρα ή έγχρωμα, τα πλάνα που κέρδισαν τις εντυπώσεις αποκαλύπτουν ότι για να αποτυπώσει ένας φωτογράφος καρέ στα οποία κυριαρχούν οι σκιές, χρειάζεται να διαθέτει έναν συνδυασμό τεχνικών γνώσεων με μία καλλιτεχνική ματιά απέναντι σε κάθε εξωτερικό ερέθισμα.